top of page

Deze week verander ik mijn naam in...

Wat je ziet ben je zelf. Maar wat zie je als je naar je eigen voornaam kijkt? Eigenlijk is dit het allereerste stukje ‘Personal Branding’ dat je meekrijgt van je ouders, zonder dat je er zelf invloed op hebt. En daar kun je blij mee zijn… of niet. Want als je jezelf voorstelt, dan noem je meestal eerst je naam, het komt op allerlei belangrijke documenten te staan en het roept bepaalde associaties op bij jezelf EN anderen. Wat zegt jouw naam over jou?


Evi Hansen

Ik belde het Belgische reclamebureau waar wij als marketingteam mee samenwerkten... 'hoi, met Eva Jansen, is Tomas er ook?' De directeur van het bureau werd uit een vergadering geroepen, want 'Evi Hansen' was aan de lijn. Wat een teleurstelling moet het zijn geweest toen hij mijn stem hoorde. Zelf vind ik het best een grappig misverstand. Maar ja, echt uniek is mijn naam natuurlijk niet. Zeker de naam ‘Jansen’, die in de top 3 van meest voorkomende achternamen staat, heeft me nooit een heel erg onderscheidend gevoel gegeven.


Met de naam ‘Eva’ ben ik altijd blij geweest. Het is natuurlijk een eeuwenoude naam, die ‘moeder van alle levenden’ of ‘de leven gevende’ betekent. Toch moest een van mijn oma’s even wennen toen mijn ouders in 1982 vertelden dat ik geboren was en de naam ‘Eva’ had gekregen. De naam kwam toen niet zo vaak voor, maar dat vond ik juist fijn. Bovendien is het een korte, duidelijke naam die goed uitgesproken kan worden in vrijwel alle landen en ook dat is wel zo handig.


Wie ben je?

Als je jezelf voorstelt, noem je meestal eerst je naam. Je identificeert jezelf met de voornaam die je ouders voor je hebben gekozen en de achternaam die je automatisch hebt meegekregen. Wat je van je naam vindt, vertelt iets over wat je van jezelf vindt, zegt de Duitse psycholoog Jochen Gebauer. Zo bleken de proefpersonen in zijn onderzoek meer zelfvertrouwen te hebben en gelukkiger te zijn, naarmate zij hun naam mooier vonden. Je kunt dus wel zeggen dat je naam een bijzonder uniek bezit is, met een bewezen psychologisch effect op hoe we onszelf zien.


Beelddenken

Waar denk jij aan bij de naam ‘Eva’? Is het Eva Jinek, Eva Longoria of misschien Eva (ofwel Evita) Perron? Zelf zag ik altijd ‘Adam en Eva’ voor me, die misschien zelfs wel naakt en schaamteloos vruchten aten in het paradijs, haha.


Ook jij hebt bij je eigen naam bepaalde associaties en gevoelens. Maar wat misschien nog wel interessanter is, zeker als we het hebben over ‘personal branding’, is het feit dat vooral ook anderen gaan beelddenken bij jou naam. De associaties die je naam bij anderen oproept zijn waarschijnlijk ook heel anders dan die van jezelf.


Marie-Louise

De naam ‘Floris’ of ‘Claire’ hoor je nu eenmaal vaker op het hockeyveld en in lagere sociale klassen komen exotische namen blijkbaar vaker voor. En ook al zal er best een ‘Marie-Louise’ zijn die op kickboksen zit, bepaalde namen worden nu eenmaal gekoppeld aan specifieke sporten, eigenschappen, ambities of een bepaald sociaal milieu. Er wordt zelfs gezegd (dit is niet officieel onderzocht) dat meisjes die een jongensnaam krijgen, zoals Alex, vaker kiezen voor een technische studie. Dit zou kunnen komen door het feit dat deze meisjes op jongere leeftijd al stoerder worden gevonden en zich daar ook naar gaan gedragen. Ook zouden vrouwen met een sexy naam minder snel doorstromen naar de top in het bedrijfsleven. Ondanks dat ook hier geen wetenschappelijke studie op los is gelaten, is het als ouders in spe interessant om hier bij stil te staan.

De Nederlandse naamexpert Gerrit Bloothooft (zelf ook ervaring met een specifieke naam dus) deed wel officieel onderzoek naar het verband tussen babynamen en de mate waarin iemand een succesvolle carriere heeft. Hij merkte op dat succesvolle mensen elkaar vaak kopiëren, als het om voornamen gaat. Zo komen sommige namen dus vanzelf vaker voor in een bepaalde sociale kring.


Rugzakje

Je hebt tot nu toe waarschijnlijk al een hele rugzak met levenservaring opgedaan. En aan die rugzak hangt een labeltje: met je naam. Dat is praktisch, omdat ze je aan het label kunnen herkennen, maar je draagt dus ook een gevoel bij die naam met je mee.




Onderzoek dus eens welke rol jouw naam in je leven heeft gespeeld en hoe je je er nu bij voelt.

  • Wat zegt dit over jou?

  • Wat hebben je ouders er over verteld?

  • En welke associaties hebben anderen bij jouw naam?

Ook als ondernemer kan dit je verrassende inzichten geven. Of je er nu blij mee bent of niet, jouw naam maakt onderdeel uit van het beeld dat mensen van je hebben. Mocht je naam totaal niet passen bij wat je nu wilt uitstralen, dan kun je er natuurlijk voor kiezen om zakelijk voor een andere (merk) naam te kiezen. Ook kun je je naam omarmen en werken aan de associaties die je wilt dat mensen bij je krijgen, aan jou de keuze.


Wat je ziet ben je zelf. Maar wat zie je?



Ik ben Eva en met het watjezietbenjezelf’ Coachingspakket help ik je om inzicht te krijgen in jouw unieke eigenschappen, meerwaarde en kracht. Jouw verhaal.


Investeer in een ijzersterke positionering, zodat je daar steeds op terug kunt vallen, wanneer je aan jouw zichtbaarheid werkt. Een professionele fotosessie van Eva Jansen fotografie is inbegrepen, dus je hebt direct een compleet pakket te pakken om je merk persoonlijker te maken en meer ideale klanten aan te spreken!


56 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page